Sunday 28 February 2016

BRACES LAGI - BEBERAPA TIPs JAGA GIGI

Assalamualaikum wbt!
Dah lame tak post. Biasalah, bila quota internet dah habis, ape pun susah nak upload.

Post kali ni merupakan kesinambungan cerita braces haritu. Esok aku bakal buat rawatan akar untuk gigi atas aku yang satu tu. Semalam aku boleh mimpi aku nak pergi buat rawatan tu, and then masuk bilik doktor gigi tapi doktor tak tau yang aku nak buat rawatan akar. Padahal dah ade dalam appointment nama aku. Pastu jarum syringe patah, doktor letak atas tray bersama alatan dentist lain. Berterabur atas tray tu. Doktor suruh aku pi bawak tray tu kat bilik pendaftaran dan tukar alatan baru. Ada ke aku yang kena buat. By the way,mimpi je pun.

Hampir 2 bulan aku pakai braces untuk gigi bawah. Antara masalah yang aku hadapi ialah makanan lekat celah braces. Sebab tu aku elak makan kat public. Kalau pi kenduri pun, aku nak cecepat balik.

Masa memula pakai braces, doktor bagi aku lilin. Tujuannya untuk letak kat hujung braces. (Hujung braces tajam), so bila mengunyah takdelah luka bila braces bergesel dengan dinding mulut. Mula2 je aku pakai, sekali tu tertelan lilin sebab dia tercabut. Renyah sikit lilin ni, kalau mulut basah sikit senang nak cabut.

 Ta-daa.. Aku guna banyak tu je, pastu tak bukak2 dah bekas ni.

Lepas makan, aku guna interdental brush untuk gosok celah braces, untuk keluarkan sisa2 makanan. Malu kot kalau orang tengok. Macam sampah terselit celah kerusi.. gitulah umpamanya. Interdental brush ni boleh dapat kat Guardian dan Farmasi. Memula aku nak beli kat klinik, dia jual RM5 sebatang tapi dah habis. So, aku cari kat Guardian, 5 batang RM10, jimat.. Kaler hijau pulak tu. I like!

Proses membuang sisa. Gigi atas aku tu paling teruk ke'arnab'annya, tapi belum dipakaikan braces    lagi.

Untuk gigi atas tu aku masih guna floss. Tapi untuk gigi bawah yang dah didakap oleh braces susah nak floss. Doktor pun kata tak payah floss.
Floss gigi.  macam benang ulat sutera tu.

Berus gigi kena guna yang lembut. Selain bertujuan untuk jaga bracket braces, berus gigi lembut jugak penting supaya gusi kita tak cepat terhakis. Kalau gusi terhakis nanti gigi nampak panjang.

Keluaran terbaru Oral-B, Ultra Thin dengan Green Tea. Best sebab warna hijau.

Ni kat bawah, tutorial penjagaan gigi:
Doktor suruh aku guna mouthwash/mouth rinse/oral rinse/mouth bath (mana2 je), yang macam Colgate Plax atau Listerine tu. Tapi aku malas nak guna.

Bersinar bak mentari.
Kurangkan jajan, minuman ringan dan yang manis2. Sebab bakteria senang lekat celah2 braces.
Elakkan makanan keras seperti kekacang, ais dan coklat beku. 
 
Petang semalam, getah tercabut dari braces. Aku nak bubuh balik kat cangkuk braces, tapi terputus pulak getah tu, dah la panjang.. Aku terpaksa gunting. So, yang braces hujung tu cuma ada wire tanpa getah.
  
Sekian saja perkongsian malam ni.
Oyasumiasaii.

1 comment:

  1. salam
    camne getah boleh terputus? sbb berus kuat sgt ke cmne ye?

    ReplyDelete